Blue Minds 2020/05
De problematiek van de transmigratie is door de coronacrisis naar de achtergrond verdwenen, maar is nog steeds aanwezig. In dit nummer vindt u bijdragen over transnationale netwerken die op ons grondgebied actief zijn, over de cruciale rol van de federale scheepvaartpolitie en over de impact van recente maatregelen zoals vreemdelingendetectie.
Burgemeester Paul-Olivier Delannois van grensgemeente Doornik deelt zijn ervaringen met transmigranten in zijn gemeente en Kurt Lannoo (G4S) heeft het over de problematiek van de transmigratie die ook de private veiligheid aanbelangt. Dit en meer leest u in dit nieuwe nummer van Blue Minds.
Mensensmokkel is een goed georganiseerd misdaadfenomeen met eigen structuren en netwerken. Deze criminele organisaties kennen bovendien geen enkel respect voor eender welke vorm van menselijke waardigheid en zijn uitsluitend gericht op het schaamteloos genereren van geld. De netwerken zijn flexibel en dynamisch en spelen onmiddellijk in op nieuwe opportuniteiten. Dit stellen we ook vandaag vast in volle Covid-19 pandemie. Mensensmokkelaars blijven actief, zij het op kleinere schaal, maar dan meer verfijnd. Bootjes blijven vertrekken om de Noordzee over te steken, ook vanuit België, migranten blijven toekomen in het Verenigd Koninkrijk in vrachtwagens (zij het in de trailer of in de cabine van de chauffeur). Niettegenstaande België zowel een bestemmings- als een transitland is in het kader van mensensmokkel, zal ik mij in deze bijdrage beperken tot het luik “transit”.
Hou met Blue Minds de vinger aan de pols van politie en maatschappij.
Op 23 oktober 2019 ontdekte men negenendertig lichamen in een container in Grays (Verenigd Koninkrijk). Negenendertig personen die droomden van een beter leven en die door verstikking om het leven waren gekomen in een koelcontainer, ver weg van hun familie. De maatschappij zoekt de verantwoordelijkheid daar waar de grens werd overschreden, maar tal van andere vragen behoeven nog een antwoord. Blue Minds ging luisteren naar het standpunt van de eenheid die verantwoordelijk is voor de maritieme grenscontrole. Transmigratie is immers een dagelijkse uitdaging en een absolute prioriteit voor de SPN.
Het afgelopen decennium kwam de problematiek van transmigratie hoog op de politieke agenda te staan. Overlast rond de haven van Zeebrugge, een toenemend aantal inklimmingen in vrachtwagens op snelwegparkings, … maakten dat ook politionele actoren vaker met de gevolgen van dit fenomeen in aanraking kwamen. De aanpak van overlast veroorzaakt door illegale transmigratie werd bovendien opgenomen als een prioritair aandachtspunt in het Nationaal Veiligheidsplan 2016-2019 (dat tot eind 2020 verlengd werd). Het is kortom een fenomeen dat moeilijk te negeren valt.
Hou met Blue Minds de vinger aan de pols van politie en maatschappij.