Blue Minds 2022/01
Wat met de versnippering van de bevoegdheden en prioriteiten inzake verkeersveiligheid op federaal, regionaal en lokaal niveau? Zien we het bos door de bomen nog, en wat is de meerwaarde van de GAS 5-regeling voor de verkeersveiligheid? Hoe kunnen innoverende maatregelen en betrokken partnerships bijdragen tot de verkeersveiligheid? Hoe kunnen we de weggebruikers nog meer aanzetten tot een gewenst gedrag, zoals het respecteren van snelheidsbeperkingen? En wat met mogelijke alternatieven voor de huidige methoden om illegale drugs in het verkeer op te sporen?
De antwoorden op deze en vele andere vragen leest u in Blue Minds 2022/01, helemaal gewijd aan verkeersveiligheid.
Bijdragen van o.a. Patrice De Mets (Lokale Politie Geraardsbergen/Lierde) en Jürgen Dhaene (Lokale Politie Aalst), Gregory Dekens (SPW), Didier Antoine (Kabinet Waals Minister Valérie De Bue), Bernard Goffin (Lokale Politie Stavelot – Malmedy), Damien Koller (Lokale Politie Stavelot – Malmedy), Denis Cornet (SPW), Gauthier Michaux (SPW), Gerry Peeters (Federale Wegpolitie Limburg), Peter Silverans (Vias institute) en Jurgen Willems (Lokale Politie Brussel Hoofdstad Elsene) maken van deze Blue Minds brandend actueel en onmisbaar leesvoer voor iedereen met interesse in politie en maatschappij.
In Wallonië wordt werk gemaakt van verkeersveiligheid dankzij de introductie van enkele innoverende veiligheidsmaatregelen. Een gecoördineerde samenwerking met verschillende partners staat hierbij centraal. Fernand Koekelberg, referentieofficier van de Geïntegreerde Politie bij het Waalse Gewest en de Federatie Wallonië-Brussel, bundelde interviews met de trekkers van enkele good practices.
Hou met Blue Minds de vinger aan de pols van politie en maatschappij.
Zowel op federaal, regionaal als lokaal niveau wordt werk gemaakt van verkeersveiligheid. De richtlijnen en adviezen voor politiediensten volgen elkaar in sneltempo op. Zien we nog het bos door de bomen en wat is de meerwaarde van de GAS 5-regeling voor de verkeersveiligheid? Korpschefs Patrice De Mets en Jürgen Dhaene geven hun kijk op het thema.
In Wallonië wordt werk gemaakt van verkeersveiligheid dankzij de introductie van enkele innoverende veiligheidsmaatregelen. Een gecoördineerde samenwerking met verschillende partners staat hierbij centraal. Fernand Koekelberg, referentieofficier van de Geïntegreerde Politie bij het Waalse Gewest en de Federatie Wallonië-Brussel, bundelde interviews met de trekkers van enkele good practices.
Ons verkeersgedrag is het resultaat van verschillende factoren. Toch stuurt gewoontegedrag tot 95 procent van de handelingen in het verkeer. Willen we de weggebruiker aanzetten tot een gewenst gedrag – zoals het respecteren van snelheidsbeperkingen – dan moeten we bestuderen hoe we dat gedrag vanzelfsprekend kunnen maken. Gerry Peeters, diensthoofd van de Federale Wegpolitie Limburg, licht zijn visie toe.
Voor de opsporing van illegale drugs in het verkeer gebruikt de Geïntegreerde Politie een ‘checklist’ om aan de hand van een reeks uiterlijke tekenen vast te stellen of een bestuurder onder invloed is van verdovende middelen. Neemt de politieambtenaar verschillende tekenen waar, dan wordt de bestuurder onderworpen aan een speekseltest. Peter Silverans van Vias institute ging op zoek naar een alternatief voor de huidige checklist en speekseltest.
Hou met Blue Minds de vinger aan de pols van politie en maatschappij.