BlueConnect is een online bibliotheek van Vanden Broele

Mogen bestuurders van speedpedelecs een éénrichtingsstraat inrijden in tegengestelde richting?

Deze bijdrage maakt deel uit van BlueConnect | Module Verkeer. Meer info over deze en andere modules van BlueConnect?

 

Een vraag die zeer vaak gesteld wordt: "mogen bestuurders van speedpedelecs een éénrichtingsstraat inrijden in tegengestelde richting?". Met andere woorden geldt het verkeersbord C1 of mogen ze dit voorbijrijden?

 

Verkeersbord C1 "Verboden richting voor iedere bestuurder"


Niet alleen krijgen we deze vraag van mobiliteitsprofessionelen maar we zien ook dat het voor de bestuurders van speedpedelecs niet altijd even duidelijk is. Daarom een kort overzicht.


Standaardsituatie

Het verkeersbord C1 wordt standaard voorzien van een onderbord M2. Dat betekent dat fietsers er voorbij mogen rijden. Alleen wanneer de straat echt te smal is of andere lokale obstakels het rijden in tegenrichting verhinderen, kan en zal hiervan afgeweken worden. In dat geval wordt er geen onderbord aangebracht en is het verbod geldig voor elke bestuurder. De fietser kan altijd nog afstappen en te voet de tegenrichting nemen.

Verkeersbord M2


Bromfietsen en speedpedelecs

Wanneer de wegbeheerder van mening is dat het ook veilig is om bromfietsen klasse A en/of speedpedelecs in tegenrichting toe te laten kan dit aangegeven worden met onderborden M3, M11 of M12. Een aandachtig lezer zal zich afvragen waarom een bromfiets klasse B niet toegelaten kan worden om de verboden richting in te rijden. De wetgever heeft dit echter niet voorzien. Niettegenstaande de speedpedelec maximum 45 km/u kan rijden, geldt dit ook voor de bromfiets klasse B. De bouw, constructie, afmetingen en wendbaarheid zijn echter verschillend. Daarom werden ook specifiek de verkeersborden voor speedpedelec, met vermelding van de letter "P", ingevoerd.

Het verkeersbord M3 zal toelaten dat fietsers en bromfietsers klasse A voorbij het verbodsbord C1 mogen rijden.

Verkeersbord M3

De verkeersborden M11 en M12 geven ook de mogelijkheid aan bestuurders van speedpedelecs om voorbij het verkeersbord C1 te rijden. Het verkeersbord M11 zal een uitzondering toestaan aan bestuurders van fietsen en speedpedelecs, het verkeerbord M12 geeft aan bestuurders van fietsen, bromfietsen klasse A en speedpedelecs de toelating om voorbij het verkeersbord C1 te rijden.

Verkeersbord M11


Verkeersbord M12

Wanneer we, als wegbeheerder of overheid, al zorgen dat we de juiste signalisatie aanbrengen en duidelijk maken welke regels we willen toepassen, dan zetten we weer een stap richting meer veiligheid!

Deel deze update via LinkedIn
Deel deze update via Facebook
Deel deze update via Twitter
Deel deze update via e-mail

Al onze nieuwsberichten in uw mailbox?

Schrijf u in op één of meerdere van onze gratis nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van nieuwe regelgeving, relevante actualiteit, niet te missen opleidingen en studiedagen, ...