BlueConnect is een online bibliotheek van Vanden Broele

Reddingsstrook gaat vanaf 1 oktober van kracht in de wegcode

Op 21 september 2020 verscheen de hierna vermelde wet in het Belgisch Staatsblad: Wet 22 JUNI 2020. Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg wat de invoering van de reddingstrook betreft. Deze bepalingen treden in werking op 1 oktober 2020.

Er wordt hierdoor een nieuwe bepaling ingevoegd bij artikel twee van het KB 01/12/1975, meer bepaald:

"2.70. "reddingsstrook", de vrije ruimte tussen twee rijstroken in een file die door de prioritaire voertuigen zoals bedoeld in artikel 37 gebruikt kan worden wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt."

Verder wordt artikel 9.8 toegevoegd aan de wegcode:

Artikel 9 van hetzelfde koninklijk besluit wordt aangevuld met een bepaling onder 9.8, luidende:

"9.8. In geval van filevorming vormen bestuurders een reddingsstrook als bedoeld in artikel 2.70:

° wanneer de openbare weg een rijbaan omvat die bestaat uit twee rijstroken begeven de bestuurders op de linkerrijstrook zich uiterst links en de bestuurders op de rechterrijstrook zich uiterst rechts zodat tussen hen een reddingsstrook ontstaat;

° wanneer de openbare weg een rijbaan omvat die bestaat uit meer dan twee rijstroken begeven de bestuurders op de linkerrijstrook zich uiterst links en begeven de bestuurders op de andere rijstroken zich naar rechts zodat naast de linkerrijstrook een reddingsstrook ontstaat.".

Commentaar:

Met de toevoeging van dit artikel wordt er een knipoog gemaakt naar de reeds in het leven geroepen “Rettungsgasse” in andere landen zoals bijvoorbeeld Duitsland en Oostenrijk.

De “Rettungsgasse” ofwel reddingsstrook is de vrije ruimte tussen twee rijstroken in een file die door prioritaire voertuigen gebruikt kan worden om zich naar de plaats van het ongeval of incident te begeven. In Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië en Hongarije is het wettelijk verplicht om bij filevorming aan de kant te gaan staan. In Zwitserland en Slovenië is de strook niet verplicht, maar wel aangeraden.

Dit heeft aldus tot doel bij filevorming te anticiperen op de doorgang van prioritaire voertuigen en de weggebruiker ertoe aan te zetten voldoende vrije ruimte te maken voor een vlotte doorgang, niet via de pechstrook maar tussen twee rijstroken. Concreet wil dit zeggen dat op een tweevaksbaan bestuurders van de linkerrijstrook zoveel mogelijk uitwijken naar links en bestuurders van de rechterrijstrook zoveel mogelijk naar rechts of de pechstrook. Op drievaksbanen wijken bestuurders van de middenrijstrook mee uit naar rechts om zo op de middenrijstrook een pechstrook te creëren. Wanneer de openbare weg een rijbaan omvat die bestaat uit meer dan twee rijstroken begeven de bestuurders op de linkerrijstrook zich uiterst links en begeven de bestuurders op de andere rijstroken zich naar rechts zodat naast de linkerrijstrook een reddingsstrook ontstaat. Zowel VAB als Touring spraken in het verleden reeds hun steun uit voor dergelijke regeling.[1]

Meer weten over prioritaire voertuigen? Lees meer op BlueConnect!

U krijgt bijvoorbeeld meer informatie over prioritair rijden in de publicatie van hoofdinspecteur Arvid Van Parys: Prioritair rijden. Een leidraad voor hulpdiensten.

Extra informatie?

Bronnen:

[1] Doc. 55 0814/001 Wetsvoorstel tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg wat de invoering van de reddingsstrook betreft ingediend door de heer Joris Vandenbroucke. Dd. 28/11/2019

Deel deze update via LinkedIn
Deel deze update via Facebook
Deel deze update via Twitter
Deel deze update via e-mail

Al onze nieuwsberichten in uw mailbox?

Schrijf u in op één of meerdere van onze gratis nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van nieuwe regelgeving, relevante actualiteit, niet te missen opleidingen en studiedagen, ...