Het kwam ons ter ore dat personen met slechte intenties contact opnemen met private veiligheidsbedrijven in naam van de ADVP en hen om bankinformatie vragen.
Om deze personen te herkennen, moet je op de volgende elementen letten:
- Een persoon neemt telefonisch contact met u op en beweert te werken in opdracht van of voor een instelling zoals de ADVP,... De beller beweert dan een controle te doen vanwege deze instelling;
- Hij verzoekt u om bepaalde handelingen uit te voeren met uw bankkaartlezer (of digipass) en om hem informatie mee te delen waarvan hij beweert dat het gaat om "bankinformatie die noodzakelijk is voor de identificatie van uw bedrijf";
- Hij kan u vragen om deze handelingen uit te voeren en probeert deze nieuwe "identificatiemethode" te rechtvaardigen door bepaalde "recente wetswijzigingen" aan te halen;
- Uiteindelijk worden de bankgegevens zonder uw medeweten gebruikt en kan de oplichter derhalve gemakkelijk een overschrijving uitvoeren vanaf uw bankrekening naar rekeningen van derden.
De beller is bijzonder overtuigend en zeer bedreven in het winnen van het vertrouwen van zijn gesprekspartner. Hij kan met name beschikken over bepaalde gegevens die op u betrekking hebben (die meestal op internet gevonden kunnen worden) of inspelen op de actualiteit (bvb. de coronacrisis).
Hieronder vindt u enkele tips om oplichting via telefoon te herkennen en te vermijden dat u er het slachtoffer van wordt.
Als u denkt het slachtoffer te zijn van oplichting, haak dan onmiddellijk in.
Onze medewerkers vragen nooit met welke bank u werkt. Wanneer zij een bedrijf of een persoon opbellen, geven onze medewerkers hun identiteit op, evenals de dienst waarvoor zij werken en onze gegevens. Elke betalingsherinnering wordt telkens voorafgegaan of gevolgd door een e-mail. Wees aandachtig voor het e-mailadres dat u een e-mail stuurt. Onze e-mailadressen verschijnen onder de vorm: voornaam.naam@ibz.fgov.be en weldra voornaam.naam@ibz.be
Geef nooit gevolg aan een verzoek om uw Digipass te gebruiken en deel nooit informatie mee met betrekking tot dit toestel evenals met betrekking tot uw bankgegevens.
Geef nooit gevolg aan verzoeken om geldtransactiebedrijven te gebruiken zoals Western Union, Ria Money Transfert, Money Trans, Money Gram,... tijdens een telefonisch contact met een onbekende persoon. Deze bedrijven gebruikt u best alleen maar als u de ontvanger persoonlijk kent.
Vertrouw niet op het telefoonnummer dat wordt weergegeven op uw toestel. Dit nummer kan op internet zijn aangekocht.
Als u het slachtoffer bent van dit soort oplichting, neem dan onmiddellijk contact op met uw bank om bezwaar te maken tegen de betaling en ga vervolgens naar uw lokale politie om klacht in te dienen. U kunt ook een meldingsformulier invullen op de website meldpunt.belgië.be. Als u alleen maar het slachtoffer bent geworden van een poging, vul dan enkel het meldingsformulier in.
Aarzel niet om ook uw omgeving en de meest kwetsbare personen op de hoogte te brengen. Zo beschermt u hen ook mee tegen dit soort van oplichting.
Meer info: